Hajó Magazin

Megkezdődött a Finn Európa-bajnokság

Ismét új lebonyolítási rend szerint versenyeznek a finnesek az Európa Bajnokságon, ugyanis a Nemzetközi Finn Osztályszövetség új eredményszámítást tesztel. Ez a mallorcai szisztémánál egyszerűbb, de nem sokkal igazságosabb. Ennek lényege, hogy tíz selejtező futam után az első három versenyző egyeneságon a döntőbe kerül, míg a 4-10. helyezett elődöntőt vív, ahonnan a legjobb kettő jut a döntőbe. A döntőbe tehát nem tíz, hanem összesen csak öt versenyző kerül, ahol a korábbi eredmények nem számítanak, ennek az egyetlen futamnak az eredménye jelenti egyben a végeredményt is. Tehát az Éremfutam győztese az Európa-bajnok.

Hogy ez, a most kipróbált rendszer jó-e vagy sem, arról persze hosszasan vitatkoznak majd a versenyzők, a szakértők és az illetékesek. Korábban mi is írtunk a Mallorcában kipróbált lebonyolítási rendszerről, amely nem nyerte meg a tetszésünket, ahogy Berecz Zsombor sem volt kibékülve vele. Ugyanakkor a Finn osztály nagy öregének, az olimpiai érmes Luca Devotinak tetszett. A nemzetközi fórumokon pedig rengeteg pro és kontra érv látott napvilágot.
A mostani kisélet lényegében nem különbözik a mallorcaitól, csak annál egyszerûbb, ezáltal követhetőbb. Mivel a lényeg nem változott, így elôre kijelenhetô, hogy akik korábban ellene voltak, most sem fognak lelkesedni az újításért.
Az idei Finn Európa Bajnokságnak a franciaországi Marseille ad otthont. A kontinensviadalra 62 versenyző nevezett, nemcsak Európából, hanem az egész világról, lévén ebben a hajóosztályban nyílt az Európa bajnokság. Gyakorlatilag rajtvonalhoz állt mindenki, aki számít a nemzetközi mezőnyben, köztük Berecz Zsombor is. Zsombor a tavalyi Európa bajnokságon hazai vitorlás történelmet írt, hiszen nagy elődje és példaképe Fináczy György európa-bajnoki harmadik helyezését múlta felül ezüstérmes helyezésével. Most - ahogy Zsombit ismerjük - szeretné a tavalyi eredményét legalábbis megismételni.
A mai napon a reggeli órákban nagyon erős szél fújt, és a meteorológia további erősödést ígért. Ez be is jött, a 11 órára kiírt rajt  idején az alapszél 30-40 csomó között ingadozott. Ezért az első versenynap halasztással kezdődött. A mezőny délután fél négy körül szállt végül vízre, bár a szél alig mérséklődött, továbbra is nagyon erős (25-30 csomó) maradt. Kilenc benevezett vitorlázó ki sem ment a rajtra, egy pedig nem ért célba az első futamban. A többiek azonban végigcsinálták! Akadt olyan akinek az elsô futam után lett elege a dologból, és a második előtt a kikötőbe vitorlázott. Végül 49 hajó futott be a második futam végén. Nyugodtan kijelenthetjük küzdelmes napon vannak túl azok a versenyzők, akik mind a két futamot teljesítették.
Közöttük van Berecz Zsombor, a Balatoni Yacht Club versenyzője, aki az első futamban második helyen futott be a brit Ed Wright mögött és a szintén brit Ben Cornish előtt, ami fantasztikus kezdés! A második futamban sajnos az egyik hátszél szakaszon fel is borult, holott ez nem szokása, nem is emlékszünk, mikor történt vele ilyen utoljára, de ezzel együtt is a tizedik helyen ért célba.
A két futam után, az összetett eredmény alapján a hatodik helyen várja a folytatást. Ed Wright a második futamot is megnyerte, így természetesen ő vezeti az eredménytáblát, második helyen a hyeres-i világkupa Éremfutamának győztese, a francia Jonathan Lobert, harmadikon a dán Anders Pedersen áll. Berecz Zsombornak 12 pontja van, mindössze két pont a hátránya Pedersennel és négy Lobert-el szemben.
Az eredménylista itt érhetô el.
Kedden újabb két futamot tervez a verseny rendezője, amelyekre a meteorológiai előrejelzés szerint enyhébb szélben kerül sor.
Azonban szerdától várhatóan ismét 25-30 csomós vagy erősebb szél vár a versenyzőkre.
Izgalmas futamoknak nézünk tehát elébe...

(A verseny honlapja továbbra is pocsék, de az eredményeket azért sikerült feltenni.)

 

Korábbi számaink