Hajó Magazin

2011. szeptember

SOS Gyermekfalu Nagyhajós Vitorlásverseny

Negyedik alkalommal kaptak meghívást gyerekek a vitorlás társadalom önkéntes felajánlásaként megvalósuló SOS Gyermekfalu Nagyhajós Vitorlásversenyre.
A gyerekek az összes magyarországi SOS intézményből - Battonyáról, Kecskemétről, Kőszegről, Séből, Lajosmizséről és Szegedről - érkeztek. A Balaton legszebb hajóin, a Tramontánán, a Siroccón, a Nemere II-n, a Rosán és a Black Magic-en élvezhették a verseny izgalmait.

 


Eurosaf SBGK - Kalóz Eb, balatonfüred

Jól szerepeltek a magyarok

A Kalóz terveit 1937-ben a Német Vitorlás Szövetség kezdeményezésére - egy 5 és egy 10 m2-es ifjúsági nevelő osztályt kívántak bevezetni - Carl Martens készítette. Martens Berlinben hajóépítőként és konstruktőrként dolgozott, Walter Bucholz muhelyében, ahol - többek között - az 1936-os olimpiára az O-jollékat is építették. A Kalóz esetében fontos volt a gazdaságos gyártás, valamint az, hogy a legénység tömege 120 és 140 kg között lehessen. A Kalóz talán legfőbb vonzereje, hogy bő hetven éve lényegében változatlan.


Back in the USSR

Sportszerűtlenségből jeles

Egy mondás szerint a szél a levegőnek az a része, amelyik siet. Hát. most Moszkvában nem volt sürgős.
Ha valakit többen fel akarnak tartani egy versenyen, az, ha megfeszül sem tud menekülni. Azért egy ilyen megoldás merőben szokatlan - és teljesen sportszerutlen - egy világbajnokságon. Bakóczy Robit négyen fogták közre az utolsóelőtti futam rajtjánál, nincs kiút. Így lecsúszott a dobogóról, hatodik lett a vébén.


300 nap az olimpiáig

Hol tartanak?

Mire az olvasó kézbe veheti a Hajó Magazint alig több mint háromszáz nap lesz hátra az olimpiáig. 2012. július 11-én Weymouth-ban a felméréssel megkezdődnek a vitorlásversenyek. Mire elég ez a hátralévő idő? Erre adott választ az augusztus elején megrendezett olimpiai tesztverseny.


Utánpótlás 2011

Baj van vagy fejlődés?

2010 kiemelkedő éve volt a magyar vitorlássportnak, elsősorban az utánpótlás korosztályok, a 12-16 éves versenyzők által elért nemzetközi sikereknek köszönhetően. Idén az eredmények gyengébbek. Akkor most baj van vagy fejlődés? Ma erre nem lehet válaszolni. Egy tendencia viszont kezd kirajzolódni, hogy a sikeres korosztály mögött még nem látni a közvetlen utánpótlást.


Volna mit végiggondolni.

Tanulságok

Az idei Kékszalag kapcsán sok mindenre fény derült. Elsősorban persze arra, hogy a hajósok egy része a vitorlázás alapjaival sincs tisztában. Ez magában még nem is meglepő, a baj az, hogy ezt nem is képes belátni. Viszont ők a leghangosabbak, amikor valami nem úgy alakul, ahogy eltervezték, ha mondjuk erősebb szél fúj, mint arra igényük lenne. Hibáztatnak mindenkit, csak magukat nem, holott (sokan) alapvető feladatokat sem képesek elvégezni a hajójukon. Például reffelni. Ez viszont viszont már tragikus.


Egy ismert név - egy világmárka

Peter Harken a Kékszalagon

Nem celebként, nem a rendezők meghívására, hanem abszolút magánemberként, a kíváncsiságtól hajtva, a nemzetközi vitorlásélet egyik leghíresebb alakja is rajthoz állt a Kékszalagon. Neve sokkal ismerősebben cseng, mint bármely világbajnoké, hiszen egy hajón ülve elég csak körülnézni a fedélzeten és biztosan találunk egy Harken csigát, sínt, csörlőt vagy bármilyen hasznos veretet. Peter Harkennel beszélgethettem Balatonfüreden a Kékszalag díjkiosztója után.


AMerica's Cup: Szkeptikus hangok

Elkezdődött

A védő Oracle Racing és hét kihívó részvételével elkezdődött 34. America's Cup első fejezete, a World Series. Ezzel egy ideig ellesznek a srácok, jövőre, illetve 2013 első félévében is erre gyúrhatnak, majd 2013 júliusában komolyra fordul a dolog, negyedikétől két hónapon át, szeptember elsejéig tart a Louis Vuitton Kupa, hogy a győztes szeptember 7. és 22. között megmérkőzhessen America's Cup védőjével.


Hajóbemutató

Carbon One Design - Code8

Code8-as - nagy meglepetést nem okoz - nyolc méter hosszú. Számomra ez egy megosztó hajó: egyszerre innovatív és egyszeru, szép és csúnya., de akárhogy is nézem, egy kiváló hajó, világszínvonalú kivitelben. A hajót - mint a neve is mutatja - osztályhajónak, szériagyártásra szánják, aminek ez az első darabja. Ez egy új, 21. századi anyagokból és technológiával épülő hajó, ami kis létszámú személyzettel (4 fő), maximális élvezetet nyújt, a tavakon és a tengereken, túrákon valamint versenyeken egyaránt. Szólóvitorlázásra is alkalmas, első küldetése a TBS Nagydíj megnyerése lesz.


Hajóbemutató

Dufour 375

A tervező Umberto Felci gyors és kényelmes cruisert alkotott, amely részleteiben és együttes megjelenésében is ambiciózus, dekoratív európai alkotás. Umberto egyszeru eszközökkel éri el azt, hogy lényegesen nagyobb hajóban érezzük magunkat, a berendezés a cockpitban és a kabinban is oda került ahol egy 40 láb hosszú hajóban megszoktuk. Az ismert mondást alkalmazva: "Ha valami úgy néz ki és úgy viselkedik, mint egy negyvenes, akkor az negyvenes."


Hajóbemutató

Milyen hajót szeretnék? - 3.

Első alkalommal a 10-11 méteres hajók kerültek sorra, majd egy kategóriával feljebb lépve a 11-13 méteres hajókat vettem sorra. Igazságtalanul kihagytam a kisebbeket. Nyolc és tíz méter közötti hosszban számos kitunő hajót vehetünk itthon is. A Fa (Flaar) 8 m-ről a 192. Hajó Magazinban már bőven esett szó, a Code8-ast pedig ebben a számban mutatjuk be. A közvetkező számokban a kifejezetten túrahajókról adunk egy közel sem átfogó képet.


Hajóbemutató

Kórházhajók

Különleges státuszú, többnyire ma is a haditengerészetek kötelékében lévő, de nem hadviselő hajók. A nemzetközi jog szerint nem lehet bevetni katonai célra. Feladata a sebesültek ellátása, tekintet nélkül annak hovatartozásától. A kórházhajók katonai muveletben nem vehetnek részt, és azokat nem akadályozhatják. Az ilyen hajókat meg kell jelölni, és a jelölést éjszaka meg kell világítani.

Korábbi számaink