Az elmúlt és a következô olimpiáról
Volt rosszabb, lesz jobb
|
|
Interjút szerettem volna készíteni a szövetségi kapitánnyal, de nem sikerült idôpontot egyeztetünk, így ô írta meg a cikket. Talán jobb is így, mert az azonnali válaszok helyett, volt ideje alaposan végiggondolnia a mondandóját. (A szerk.) Egy átfogó, alapos olimpiai értékelés alapja az azt megelôzô négyéves, optimális esetben hat-, de inkább nyolcéves felkészülési program tanulmányozása, kielemzése és a szerzett tapasztalatokból való okulás, illetve azok felhasználása a fejlôdés, az elôrelépés szellemében. Elsô lépésként az olimpián elért eredmények tükrözik nagyvonalakban a program minôségét.
|
Visszatekintés 2012-re
Jó év volt?
|
|
Elôre bocsátanám: az elôzô, Litkey Árpád cikke ettôl függetlenül, korábban született, ezt az írást a szövetségi kapitány nem látta, mint ahogy értelemszerûen én sem az ô írását. Ami a magyar vitorlássportot illeti, kijelenthetjük, hogy jó év volt. Azonban alaposabban végiggondolva a dolgokat már közel sincs okunk a feltétlen optimizmusra. Ezért a címbeli kérdôjel… Baj nincs, de mégis alapjaiban kell(ene) elemezni a kialakult helyzetet. A fejünket homokba dugva nem látjuk a problémákat, a nagy ívû stratégiák lehetnek akár jók is, de nem oldják meg a napi gondokat.
|
Egy meglepô ISAF döntés
A sárkány(szörf) legyôzése
|
|
A Nemzetközi Vitorlás Szövetség (ISAF) Közgyûlésének idén Dublin adott otthont. Általában ez nem szokott túl nagy érdeklôdést kiváltani még a vitorlázók körében sem, de a mostani közgyûlésnek különös tétje volt. Az ok, amiért a világ figyelme tíz napra erre a konferenciára irányult, az a riói olimpia hajóosztályainak véglegesítése.
|
Hajóbemutató
Jeanneau Sun Odyssey 409
|
|
Ez a jacht váltotta 2011-ben a nagyon sikeres 39i típust. A 40 lábas kategória ma is a legfontosabb minden hajóépítô életében. Itt dôl el ki vezeti a piacot. A Jeanneau kitûnô hajóval jelentkezett, amelyet a bírák a Eurpean Yacht of the Year 2011 díjjal ismertek el.
|
Vendée Globe, 2012–13
Két hét, a mezôny Harmadolva
|
|
Mondhatni megszokott, hogy a nagy szólóvitorlás földkerülô elején jó néhány hajó kiesik. Leginkább azért, mert a Viszkája-öbölben viharos szembe szelet és kemény hullámzást kapnak, amivel nem bírnak. Ám ezúttal – kis túlzással – szinte ideális idôjárás segítette a versenyzôket az elsô napokon. A szokásoshoz képest mindenképpen. Mégis ugyanúgy sorban hullottak a fejek. A húsz indulóból hatan nem jutottak el az Egyenlítôig.
|
Vendée Globe, 2012–13
Fa Nándorral a rajt után
|
|
Fontos a dátum, Fa Nándorral november 19-én délután, a verseny 12. napján beszélgettünk. Szokás szerint kötetlenül – a fiss élmények hatására kicsit talán csapongva – mesél arról, hogy mit látott a helyszínen, és mit gondol a versenyrôl, a hajókról és a versenyzôkrôl.
|
Az elsô
Joshua Slocum kapitány
|
|
Slocum kapitány nem akármilyen alakja a tengerészet nagykönyvének. Tapasztalt, hivatásos tengerész volt, aki az egész életét a tengeren töltötte, mégis egy sportteljesítmény tette világhírûvé: Joshua Slocum volt az elsô, aki egyedül körülvitorlázta a Földet, amivel már önmagában is beleírta a nevét a hajózás történetébe. Azonban a kor, amelyben élt – a XIX. század második fele – a vitorlások aranykora és az ipari forradalommal színre lépô gôzhajózás miatt egyben ezek hatytyúdala is volt. Ugyanakkor a tengeri sportvitorlázás nagyobb arányú megjelenésének idôszaka ez, amikor nem hivatásos tengerészek érdeklôdése fordult egyre inkább a hajózás felé és a vitorlázó sportteljesítményeket általános társadalmi érdeklôdés kísérte.
|
ISAF Rolex Év Vitorlázói
Nem is kérdés
|
|
Mármint az, hogy ki lehet 2012-ben az Év Vitorlázója a férfiak között. A kitûnõ, világraszóló eredményekkel bíró jelöltek közül is kimagaslott Ben Ainslie, aki negyedik olimpiai gyõzelmével az utolérhetetlennek tûnõ legendás Paul Elvstrøm szintjére lépett.
|
America’s Cup World Series
Gyors váltás katamaránra
|
|
Mindig meglepôdnek az emberek, amikor egy jó vitorlázó, aki keményen hajtott és eredményes valamilyen komoly – például olimpiai – hajóosztályban, egy teljesen más hajótípusba ülve is szinte azonnal a menôk, a gyôztesek közé kerül. Márpedig bármennyire is egyedi, különleges egy hajótípus, a lényege ugyanaz: vitorlás hajó. A legjobb, legeredményesebb versenyzôk pedig azért olyan jók, mert a sok apró ismeret, tudás mellett elsôsorban az alapokat tudják a legjobban. A hajók sokféleképpen reagálnak, sok mindenben eltérnek egymástól, de a lényegük ugyanaz, és a legjobbak, a rengeteg vízen töltött idô után éppen a vitorlások lényegét érzik.
|
34. America’s Cup – 2013
Leszállás
|
|
Már ketten felszálltak, az egyikük már zuhant is. Lapzártánkig négy darab 72 lábas katamaráncsoda hajózhat az America’s Cupra készülve. Az Emirates Team New Zealand szállt fel elsôként, vagyis emelte ki a szél alatti testét is a vízbôl különleges uszonyára támaszkodva. Aztán felszállt a védô Oracle Racing Team is, de ôk október 16-án a durva zuhanást is megtapasztalták. A svéd Artemis San Franciscóban készülôdik, az olasz Luna Rossa pedig Új-Zélandon került vízre.
|
34. America’s Cup – 2013
Az élõ közvetítés
|
|
A vitorlás versenyzés egyik nagy problémája, hogy nehezen közvetíthetõ. Így kevés a televíziós szereplés, különösen a sportág magas szponzorigényéhez képest. Az óceáni földkerülõkrõl, nagy offshore versenyekrõl már jól érthetõ tudósítások, színvonalas közvetítés jut el a sportot kedvelõknek. Ennél viszont nehezebben megoldható a zárt pályán vitorlázók futamainak élvezetes, jól érthetõ bemutatása. Erre megoldás a LiveLine rendszer, az America’s Cup világsorozat versenyeire kifejlesztett közvetítési rendszer.
|
|